Lindau ősszel

A gyöngyösi II. Rákóczi Ferenc Katolikus  Általános Iskola 11 végzős diákjával, és két német tanárnőjével  abban a szerencsében részesültünk, hogy az Erasmus program keretében két hetet tölthetünk a Bodensee partján, Lindauban.

október 16. vasárnap

Nagy várakozással és izgalommal indultunk neki a 10 órás vonatútnak a bajorországi Lindau felé. Késő esti érkezésünk után, a vendéglátó családokkal tértünk szállásainkra, ahol meleg vacsorával és sok házi kedvenccel fogadtak minket.

A város szimbólumai előtt. Az oroszlán,ami  az erőt jelképezi és Bajorország legnagyobb világítótornya.

október 17. hétfő

Szívélyes fogadtatásban részesültünk a Freie Schule Lindau elnevezésű Montessori iskolában. A diákok személyesen vezettek végig az épület berkein: fafaragó terem, színházi kelléktár, festő műhely, tankonyha és a minden érzék megmozgatására alkalmas osztálytermek.

A kis sziget Dialoge nevű nyelviskolája  segíti az együttműködést a diákok programjai során. Az olasz származású Stanislau az idegenvezetőnk, aki mindenhová elkísér minket, és kreatív feladatok elé állítja a diákjainkat. Például kérdezd meg egy járókelőtől, hogyan jutunk el a múzeumhoz?

A várost közösen fedeztük fel a legújabb német barátainkkal a Freie Schule-ból.  Szűk falépcsőn jutottunk fel a 33 méter magas új világítótoronyba, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik mind a tóra, mind a városra.

október 18. kedd

Délelőtt a Pfänder hegy 1064 méteres csúcsát hódítottuk meg a felvonóval Bregenz városában. A jó időre való tekintettel és  túlzott önbizalommal fűtve gyalog ereszkedtünk vissza a völgybe.

A délután során egy osztrák tartomány, Voralberg  élővilágával ismerkedtünk meg az Inatura múzeumban, Dornbirnben. A magyar múzeumoktól eltérően, itt mindent megfoghattunk, és kipróbálhattunk. VR szemüveggel jártunk az űrben, terepasztalon követtük a jégkorszak felmelegedését, rókák ravaszságával nyulat üldöztünk, mászófalon értük el a voralbergi hegyek csúcsát, saját magunk fejlesztette árammal hajtottuk meg a háztartási gépeket.

október 19. szerda

A mai napot a Nobel- díjasok stégjén kezdtük. Az 1951-ben épült szerkezet 400 nobel díjat kapott tudós nevét, a díja  átvételének évét, és Lindauban jártának évét tartalmazza a korlátokba gravírozva.  Minden év nyarán lehetőségük nyílik az ifjú tudósoknak arra, hogy egy héten keresztül Nobel- díjas tudósokkal elegyedhessenek szóba a lindaui találkozón.

A délelőtt során lélegzetelállító kísérleteket, és frappáns, önálló előadásokat láthattunk és hallhattunk a Freie Schule diákjaitól a víz témakörében. Volt benne quiz a vízfelhasználásról, hogy mely háztartási tevékenységre, mennyi vizet fordítunk, volt jégkockás kísérlet, amiben a jég a só hatására egy cérnaszálhoz ragadt, s ez által ki tudtuk emelni a pohár vízből. Megtudhattuk, hogy mely vízi állatkának miért van szüksége a vízre: szaporodás, hűsölés, táplálékszerzés, közlekedés. Nagy élmény volt látni, ahogy a német diákok, jól előkészített bemutatókkal vonták be a magyar diákokat a munkájukba.

Délután előkészítették a gyerkőcök az első három nap élményeit tartalmazó prezentációjukat. Utána megérdemelt pihenésként biliárdozhattak, csocsózhattak, dartsozhattak egy valódi Jugendzentrumban.

október 20. csütörtök

A német diákokkal közösen látogattuk meg ma az Obsthof Jäger nevű kertészetet. A 25 focipályányi területen epret, cseresznyét, szilvát, körtét és almát termeszt a családi vállalkozás. Megtudhattuk meddig élnek az almafák, mi lesz velük, ha kiöregszenek, miért nem kell ezen a tájon locsolni a gyümölcsfákat, s hogy az epret minden évben újra kell telepíteni, hogy jó és egészséges legyen a termés. Csak az eper telepítés alapanyagköltsége 50.000 Euró, mely a munkadíjat még nem is tartalmazza. Búcsúajándékként mindannyian szedhettünk magunknak egy-egy mosolygós almát.

Hazafelé úton betértünk a dáliakertbe, ahol pompás őszi színkavalkádba öltözött virágtengert láttunk.

Délutánra Christina - a Dialoge nyelviskola dolgozója- egy totót állított össze nekünk a délelőtt megismert kertészetről, és megismertette velünk a Boden-tó környékén honos összes gyümölcs nevét.

Elkészült a gyerekek két heti élményeinek beszámolójához a negyedik dia is, majd a táncos lányok nagy odaadással gyakoroltak a holnapi bemutatójukra, mi pedig lelkes közönségként buzdítottuk őket!

október 21. péntek

A délelőttöt a Dialoge Nyelviskolában kezdtük, ahol izgalmas játék keretében mélyítettük el a lindaui utazásunkkal kapcsolatos szókincsünket.

Majd a Freie Schule-ban matematika és földrajz ismereteiket bővítették a magyar diákok a német tanulók irányításával.. Fa kirakó és világatlasz segítségével tanulmányozták Afrika országait, majd üveggolyók használatával gyakorolták a matematikát.

A közös jóga foglalkozás is remekül sikerült, ahol a balettos lányok hajlékonysága a jógaoktatót is elképesztette. A relaxálás után a hazai lányok bemutatták tánctudásukat, melyet nagy tapsviharral jutalmaztak a helyiek!

Délután az egész napos esőzés miatt uszodába "kényszerültünk". A sodrófolyosó, az óriáscsúszda és az ugrókő vezették le a gyerkőcök energiáit a fantasztikusan felszerelt, és patyolat tiszta fürdőben.

Esti programnak pedig német nyelvű filmvetítést szervezett nekünk a nyelviskola.

október 22.szombat

Ma 40 kilométert bicikliztünk a Boden- tó partján azért, hogy megláthassuk, hol torkollik bele a Rajna folyó a tóba. Vadregényes tájakon, szűk töltéseken, murvás terepen értük el az úti célunkat. A rázós talajba egy kerekünk bicskája bele is törött.... el is gondolkodtunk rajta, hogy miért nem a légies könnyedséggel közlekedő óriási zeppelinek egyikét választottuk mára közlekedési eszközül. Megtaláltátok az egyik képen?

október 23. vasárnap

A ravensburgi játékmúzeumban rengeteg inger ért minket: rajzolhattunk mandalákat, hangos könyveket hallgatthattunk, óriási könyveket olvashattunk, és a plafonig érő társasjátékhegyből is kedvünkre válogathattunk.

Majd a szemben lévő Humpis- Quartier-t, a város legrégebbi lakóházát jártuk be, mely 1050-ből származik. Kezdetben egy bőrműves lakta az épületet, majd befolyásos arisztokrata családok, mint Hans Humpis, a ravensburgi kereskedelmi társaság tiszteletreméltó tagja, az épület névadója. A késő középkor egyik legsikeresebb európai nagykereskedelmi vállalata volt. Exportslágerük a felsősváb lenvászon, a vászonból és pamutból készült vegyes szövet volt. Emellett a társaság a keleti és a mediterrán régióból, de a balti államokból származó árukkal és fűszerekkel is kereskedett.

Ebédre egy tipikus bajor ételt, a Käsespetzle-t ettük. Ez egy nokedli szerű tésztaféle, melyet többféle sajtból készült  szósszal öntenek le, és pirított hagymával a tetején tálalnak.

Az óvárost ölelő középkori fal 17 tornyától madártávlatból búcsúztunk el, a Veitzburg hegy tetejéről.

október 24. hétfő

A mai borongós napon, a Freie Schule tanulóival közösen arra vállalkoztunk, hogy megtisztítjuk a szeméttől a tópart egy szakaszát. Leginkább sörös kupakokat és üvegeket találtunk, szerencsére kis mennyiségben.

Az est fénypontja a Klasse Tour című színdarab megtekintése volt a városi színházban. A hatalmas famaszkokat viselő berlini színészek egy osztálykirándulás eseményeibe csöppentettek minket, az utazástól kezdődve, az esti bulizáson keresztül  a szerelmi szálak szövődéséig. A színészek egyetlen szót sem szóltak, kifinomult mozdulataikkal juttatták el hozzánk mondanivalójukat. A hab a tortán a darabot kísérő beatbox (szájdob) volt. Emberi hangképző szervek segítségével létrehozva hallottunk hangosbemondót a peronon, ajtónyikorgást, diszkójelenetet, ebédosztást a menzán, tenger hullámzást sirályokkal, jódlizást, és megannyi nüanszot.

október 25. kedd

E késő őszi, igen meleg napon, katamaránnal utaztunk át Friedrichshafenből Konstanz-ba. A kikötőhöz közeledve Imperia 9 méter magas szobra fogadott bennünket, kezében a pápa és a császár törpeszerű alakjait tartva. Így állít szatirikus emléket az 1414-1418. között zajló konstanzi zsinatnak. Az ülésre érkező angol, német, francia, olasz és spanyol egyházi előkelőségek a meglazult egyházi fegyelem helyreállítását és a keresztény hit egységének létrehozását tűzték ki céljuknak.

A Münster ódon falai között, szűk feljárón keresztül, 250  lépcsőt megmászva értük el a 98 méter magasságból elénk táruló  Rajna, és Bodeni- tó fantasztikus látványát.

Látogatásunkat a régészeti múzeumban fejeztük be, ahol bepillantást nyertünk a középkori várakba, playmobil figurákkal megjelenítve az ott folyó pezsgő életet. 20 beugratós tárgyat is felfedeztünk a kiállításon, melyek biztosan nem léteztek még a középkorban.

október 26. szerda

Reggel az Imagine nevű társasjátékkal csaltunk mosolyt egymás arcára, a képtelenebbnél képtelenebb fogalmak kártyákkal való elmutogatása során.

Délelőtt három csoportra oszolva kellett bevásárolnunk. Egyikünk pékségbe, másikunk zöldségeshez, a harmadik csapat pedig a Rewe áruházba ment el egy térkép segítségével. A bevásárlólistára felírt dolgokat kellett beszerezni. Figyelve a fenntarthatóságra, vászontáskába tettük az árukat, és helyi termelőktől vásároltunk, hogy az áru a lehető legrövidebb úton kerüljön hozzánk, megspórolva ezzel a benzinköltséget, és a szén-monoxid mennyiségét a levegőben.

A német diákokkal együttműködve készült el a beszerzett alapanyagokból a menü: sütőtök leves, macok, tepsis zöldségek, gyümölcssaláta. Akadtak nehézségek a háztartási eszközök használatával, a hagyma csípősségével, de a végén jóízűen fogyasztottuk el az általunk készített ebédet.

Délután a Maximilianstraße boltjainak kínálatából válogatva próbáltuk beszerezni az apró ajándékokat az otthon maradottaknak.

október 27. csütörtök

A mobilitásunk alatt látott, hallott, tapasztalt ismereteinkről egy kahoot quiz kitöltésével mértük le tudásunkat.

Délelőtt a tóparton gyűjtött uszadékfából készítettünk fényképtartó szerkezetet az újdonsült barátainkkal. Festés után, madártollal, csillámporral lehetett díszíteni az ágakat, majd néhány csipeszt rárögzítve készen is volt az alkalmatosság.

Délután játszótéren elhelyezett, vízzel kapcsolatos információs táblákat böngésztünk végig, majd egy hatalmas mászófalat, több oldalról is megmásztunk. Biztonságunkról a fal mellett elhelyezett szivacs gondoskodott.

október 28. péntek

Utolsó alkalommal jógáztunk ma a Freie Schule-ban, hogy kellőképpen ellazuljunk a holnapi hosszú utazásunkra. Búcsúzásként körbe álltunk, és a tekintetünkkel próbáltuk megköszönni mindazt a jót, amit itt kaptunk a két hét alatt.

A Dialoge nyelviskolában pedig megkaptuk a tanúsítványt, hogy részt vettünk a környezettudatos nevelés projektmunkáiban. És meglepetésként egy-egy szelet sajttortával kedveskedtek nekünk.....

Az esti programunk a nagy kirakózás jegyében zajlik: mit hová pakoljunk a bőröndben?